Direktlänk till inlägg 31 oktober 2014

Mashlows behovstrappa!

Av Hanna Sjöström - 31 oktober 2014 23:19

Sen gymnasiet har den där trappan följt mig.. Det har varit en trappa som jag diskuterat mycket kring genom åren när jag läst och jag gillar den verkligen.. De handlar om människans behov. Både fysiskt och psykiskt.. Vad vi behöver för att överleva så som mat, sömn, sex till lite mer exitentionella frågor om hur vi förverkligar oss själva.. Men också om trygghet och kärlek! Även nu när jag ligger hemma i min säng kan jag fundera på trappan.. Förut har jag varit så inne på att man absolut inte får hoppa över ett trappsteg, inte fuska! Ett trappsteg måste fullbordas innan man går till nästa.. Men nu tror jag nog att man kan fuska lite.. De primära behoven behöver inte vara helt tillfredställda för att vi ska hoppa upp ett trappsteg.. När jag säger så så tänker jag framförallt på sömn! Som småbarnsförälder så finns det någon sån där extraenergi som man får ta fram ibland och man får helt enkelt anpassa antal timmar man sover efter barnet men ändå måste man trava framåt till nästa trappsteg. Det här tåls att fundera lite mer på, när jag funderat klart kanske jag ändå tycker att man inte kan fuska.. Ibland är tankarna bara överallt! :) Nu ska tanketanten sova!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Sjöström - 1 februari 2016 12:20

Det här med att vara sjuk är ju inte någon höjdare precis.. Igår var jag inte så kaxig precis.. Idag är det tomt här hemma när hon är på dagis.. Igår hade jag en tös som inte lämnade min sida många minuter.. Hon låg bredvid mig i sängen nästan hela d...

Av Hanna Sjöström - 18 oktober 2015 21:29

När man inser att saker aldrig kommer att bli som de varit.. När den känslan verkligen infinner sig så känns det som ett slag i magen och jag tappar luften! Igår hade jag en efterlängtad kväll tillsammans med Maria, min fina barndomsvän.. Vi satt...

Av Hanna Sjöström - 16 september 2015 22:40

Älskar dessa lediga dagar ihop med Saga.. Idag har vi slappat en massa.. Både hon och jag har varit riktiga soffmonster.. Vi har målat med målarfärg och lekt och så har Renée varit här och umgåtts med oss.. Framåt kvällen tog jag en promenad med Sofi...

Av Hanna Sjöström - 14 augusti 2015 20:04

Krille tog med sig båda barnen och åkte till Väderstad.. Jag begav mig till gymmet och nu sitter jag på altanen och har precis avnjutit lite taco.. Har egentligen massor att göra inne, en tvätt ska hängas, diskmaskinen plockas ur.. Köket röjas, det l...

Av Hanna Sjöström - 13 juli 2015 22:18

Nu är det nära... Jag har 2 pass kvar denna vecka sen har jag äntligen semester! Jag hoppas att jag ska kunna stressa ner lite och få lite koll på mig själv för just nu är allting väldigt rörigt och stressigt.. Jag har inte koll på tider, kommer inte...

Ovido - Quiz & Flashcards